Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/13346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.contributor.authorMarcela Martínez Rodríguezes_MX
dc.contributor.authorAntonio Baez Moraleses_MX
dc.creatorJonathan Adair Vega Gonzálezes_MX
dc.date.accessioned2025-01-10T19:09:28Z-
dc.date.available2025-01-10T19:09:28Z-
dc.date.issued2024-09-30-
dc.identifier.issn2395-9797es_MX
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/13346-
dc.description.abstractEn este artículo de investigación se aborda la importancia de la educación financiera en la comunidad estudiantil, principalmente en la División de Ciencias Económico-Administrativas (DCEA) y la División de Ciencias Sociales y Humanidades (DCSH) de la Universidad de Guanajuato (UG). La información se obtuvo a través de una encuesta aplicada a los alumnos de estas divisiones, dicha encuesta se dividía en dos secciones: (1) una parte personal en la que los datos ayudan a comprender los factores familiares y socioeconómicos y su impacto sobre su educación financiera, así como (2) la parte de temas financieros que miden el grado de entendimiento de los temas. Los resultados fueron analizados y comparados con el objetivo de saber cuál de estos grupos estudiantiles tiene mayor conocimiento de conceptos básicos de finanzas, tomando en cuenta que ambas divisiones tienen acercamientos más directos con el tema. A través de los resultados se pudo observar que los estudiantes de la DCEA tienen un mayor grado de conocimiees_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.relationhttps://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/4414/3893es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceJóvenes en la Ciencia: XXIX Verano de la Ciencia UG. Vol. 28 (2024)es_MX
dc.titleAproximación al nivel de educación financiera en la División de Ciencias Económico-Administrativas y la División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Guanajuatoes_MX
dc.title.alternativeApproach to the level of financial education in the Division of Economic-Administrative Sciences and the Division of Social Sciences and Humanities of the University of Guanajuatoen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5es_MX
dc.subject.keywordsEducación financieraes_MX
dc.subject.keywordsComunidad estudiantiles_MX
dc.subject.keywordsUniversidad de Guanajuato - División de Ciencias Económico-Administrativas (DCEA)es_MX
dc.subject.keywordsUniversidad de Guanajuato - División de Ciencias Sociales y Humanidades (DCSH)es_MX
dc.subject.keywordsConocimientos financieroses_MX
dc.subject.keywordsFinancial educationes_MX
dc.subject.keywordsStudent communityes_MX
dc.subject.keywordsFinancial knowledgees_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.publisher.universityUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.description.abstractEnglishThis research article addresses the importance of financial education in the student community, primarily in the Division of the Economic-Administrative Sciences (DEAS) and the Division of Social Sciences and Humanities (DSSH) at the University of Guanajuato. The information was obtained through a survey of students from these divisions. The survey was divided into two sections: a personal section, where the data helps to understand family and socioeconomic factors and their impact on financial education, and a financial topics section that measures the degree of understanding of these topics. The results were analyzed and compared to determine which student groups have a greater knowledge of basic finance concepts, considering that both divisions have more direct approaches to the subject. The results showed that students from the DEAS have a higher degree of financial knowledge than the DSSH. However, it is also highlighted that both groups have deficiencies in basic concepts, especially in the area of compound interest. The importance of financial education and its impact on decision-making is also emphasized.en
Appears in Collections:Revista Jóvenes en la Ciencia



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.