Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1022
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorROSALIA SUSANA LASTRA BARRIOSes_MX
dc.date2012-02-08-
dc.date.accessioned2019-06-24T15:58:40Z-
dc.date.available2019-06-24T15:58:40Z-
dc.date.issued2012-02-08-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1022es_MX
dc.description.abstractUna controvertida temática universitaria es la forma en que el sector público promueve el reconocimiento de los académicos a través de programas de pago al mérito, consistentes en verificar la “productividad académica”. En la búsqueda de experiencias en países con sistemas educativos connotados, se emprendió la exploración del caso francés. Aunque en éste no se practican dichos programas, los elementos encontrados sobre clasificación de académicos permiten reflexionar sobre los distintos retos de una comunidad consolidada y los de otra en consolidación, dados sus respectivos fundamentos contextuales, estructurales y actitudinales. Su convergencia está en la búsqueda de “excelencia” y en la preocupación por determinar bajo qué circunstancias y con qué decisiones se logran mejores resultados. Después de las generalidades del sistema francés, se presentan reflexiones sobre distancias encontradas con un grupo mexicano al percibir la evaluación para ingreso de nuevos académicos, pertinencia del académico multifuncional y tipo de estímulos, finalizando con consideraciones institucionales.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttp://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/153es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria. Multidisciplinary Scientific Journal. Vol 18 No 1 (2008)es_MX
dc.sourceISSN: 2007-9621es_MX
dc.titleEvaluación a académicos universitarios en Francia: Interpretación de distancias con un caso mexicanoes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/200046es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5es_MX
dc.subject.keywordsEducación superiores_MX
dc.subject.keywordsEvaluaciónes_MX
dc.subject.keywordsMérito académicoes_MX
dc.subject.keywordsHigher educationen
dc.subject.keywordsEvaluationen
dc.subject.keywordsAcademic meriten
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishA controversial university issue is the way that the public sector promotes the recognition of some of the prominent efforts of academia, through programs of merit pay, consistent in the verification of “academic productivity”. In search of the experience in countries with renowned educational systems, the exploration of a French case was undertaken. Although in France these programs are not in operation, the elements found regarding the academic classifi cation system may allow for established deliberations on the different challenges faced by a consolidated academic community and those of another in the process of conso-lidation, considering their respective contextual, structural and attitudinal fundamentals. Their convergence is focused on the search for “excellence” and in that concern to deter-mine under what circumstances and with what decisions it may be possible to improve results. After the generalities of the French system, deliberations are presented on the disparities found with the Mexican group upon the evaluation for the entrance of new academics, the importance of the multi-functional academian, the types of stimuli and institutional considerations.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
153-Article Text-561-1-10-20120208.pdf353.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.