Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/10197
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorEDUARDO PEREZ ALONSOes_MX
dc.date.accessioned2023-11-30T20:57:27Z-
dc.date.available2023-11-30T20:57:27Z-
dc.date.issued2022-07-16-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/10197-
dc.description.abstractEl estudio pretende mostrar que la reforma laboral de 2019 es el corolario de un proceso que se había venido gestando desde los años ochenta del siglo XX, representando el lado más oscuro del cambio legislativo al propiciar diversos y serios problemas sociales. Se propone que, bajo esta organización, la educación en general y, en particular, la universitaria, ha dejado de considerarse un bien social y público que tenía como una de sus funciones esenciales contribuir a garantizar el igualitarismo y movilidad sociales, la formación cultural y el ejercicio de una ciudadanía democrática e inteligente, participativa e interesada en los problemas de la vida pública. Contrariamente, es vista como una inversión, en capital humano, orientada a alcanzar el éxito individual en el mercado laboral, el cual, a su vez, está determinado por la “flexibilidad” y la precariedad.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/cj.v11i22.410es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceCiencia Jurídica, Vol. 11 Núm. 22 (2022) julio-diciembre 2022es_MX
dc.titleDe la libertad de cátedra a la instrumentalización del conocimiento. Los dilemas de la universidad pública en Méxicoes_MX
dc.title.alternativeFrom Academic Freedom to The Instrumentalization of Knowledge. The Dilemmas of The Public University in Mexicoen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/348956es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/56es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5605es_MX
dc.subject.keywordsReforma laboral de 2019es_MX
dc.subject.keywordsEducación superiores_MX
dc.subject.keywordsEstado evaluadores_MX
dc.subject.keywordsNeoliberalismoes_MX
dc.subject.keywordsTrabajador universitarioes_MX
dc.subject.keywordsJuntas Especialeses_MX
dc.subject.keywords2019 Labor Reformen
dc.subject.keywordsHigher Educationen
dc.subject.keywordsEvaluating Stateen
dc.subject.keywordsNeoliberalismen
dc.subject.keywordsUniversity Workeren
dc.subject.keywordsSpecial Boardsen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishThe study aims to show that the 2019 labor reform is the corollary of a process that had been brewing since the eighties of the twentieth century, representing the darker side of legislative change by bringing about various serious social problems. It is proposed that, under this organization, education in general, and university education, has ceased to be considered a social and public good that had as one of its essential functions to contribute to guarantee egalitarianism and social mobility, cultural formation, and the exercise of a democratic and intelligent citizenship, participatory and interested in the problems of public life. On the contrary, it is seen as an investment in human capital, aimed at achieving individual success in the labor market, which, in turn, is determined by “flexibility” and precariousness.en
Appears in Collections:Ciencia Jurídica - Artículos



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.