Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/9169
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.contributor.authorRosario del Pilar Gibert Delgadoes_MX
dc.creatorGregory Edison Naranjo Vacaes_MX
dc.date.accessioned2023-08-03T13:52:08Z-
dc.date.available2023-08-03T13:52:08Z-
dc.date.issued2023-07-05-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/9169-
dc.description.abstractLa enseñanza de la Matemática apoyada en la resolución de problemas es un enfoque didáctico con aceptación a nivel internacional. Sin embargo, se reporta que estudiantes universitarios aún tienen dificultades que les impiden tener éxito en esta actividad, siendo la comprensión del problema una de las etapas críticas. En consecuencia, el objetivo fue valorar la efectividad de la comprensión textual en la carrera de Educación Básica de la Universidad de Machala, Ecuador, a partir de la aplicación de una metodología que prioriza el uso de claves semánticas en la resolución de problemas matemáticos. La metodología permitió desarrollar acciones y aplicar criterios evaluativos para la identificación y descripción de claves semánticas y la generalización de su significado matemático en la enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Se concluye que la metodología aplicada está en condiciones de contribuir al perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática vía resolución de problemas, en lo fundamental, desde la comprensión textual.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/au.2023.3809es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 33 (2023)es_MX
dc.titleComprensión textual en la resolución de problemas matemáticoses_MX
dc.title.alternativeText comprehension in solving mathematical problemsen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/orcid/0000-0001-9927-1182es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/1es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/11es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/1102es_MX
dc.subject.keywordsEnseñanza de la matemáticaes_MX
dc.subject.keywordsResolución de problemaes_MX
dc.subject.keywordsComprensión textuales_MX
dc.subject.keywordsEnfoque didácticoes_MX
dc.subject.keywordsClaves semánticases_MX
dc.subject.keywordsMathematics teachingen
dc.subject.keywordsProblem solvingen
dc.subject.keywordsText comprehensionen
dc.subject.keywordsDidactic approachen
dc.subject.keywordsSemantic keysen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoAlejandro Gorina Sanchezes_MX
dc.creator.idtwoinfo:eu-repo/dai/mx/orcid/0000-0001-8752-885Xes_MX
dc.description.abstractEnglishThe teaching of Mathematics supported by problem solving is a didactic approach with international acceptance. However, it has been reported that university students still have difficulties that prevent them from being successful in this activity, where understanding the problem becomes one of the critical stages. Consequently, the objective was to assess the effectiveness of textual comprehension in the major Basic Education of Universidad de Machala, Ecuador, based on the application of a methodology that prioritizes the use of semantic keys in solving mathematical problems. The methodology allowed to develop actions and to apply evaluative criteria for the identification and description of semantic keys and the generalization of their mathematical meaning in teaching mathematical problem solving. It is concluded that the applied methodology may contribute to the improvement of Mathematics teaching via problem solving, basically from textual comprehension.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
31Comprensión textual en la resolución de problemas matemáticos.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.