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dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.contributor.authorEdgar Paul Ramirez Villaseñores_MX
dc.creatorHumberto Pérez Espinozaes_MX
dc.date.accessioned2023-08-03T13:16:43Z-
dc.date.available2023-08-03T13:16:43Z-
dc.date.issued2023-06-21-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/9168-
dc.description.abstractCurrently, customer service continues to grow because many public and private companies offer a vast number of services. Chatbots significantly improve customer service, in that they allow a direct relationship with the consumer at any time and provide marketing groups with valuable data about their preferences. These characteristics make chatbots an exciting instrument for organizations; in addition, users remain satisfied with their service. This work aims to design, develop, and evaluate a chatbot system that provides an interactive means of contact with clients of Mexican hotels and the most relevant information on each of the services managed by the hotel. It is expected that this tool does this automatically and immediately, thus lightening the most repetitive tasks and allowing the company to channel itself into other areas for improvement. The evaluation results demonstrate the acceptance of this type of interaction and the appreciation of value in the service experience for hotel users.en
dc.description.abstractActualmente, el servicio al cliente sigue creciendo debido a que muchas organizaciones, empresas públicas y empresas privadas ofrecen una gran cantidad de servicios. Los chatbots mejoran significativamente el servicio al cliente, ya que permiten una relación directa con él en cualquier momento y brindan a los interesados datos valiosos sobre sus preferencias. Este trabajo tiene como objetivo diseñar, desarrollar y evaluar un sistema de chatbot que proporcione un medio interactivo de contacto con los clientes de los hoteles mexicanos y que brinde la información más relevante de cada uno de los servicios que maneja el hotel. Se espera que todo ello sea de forma automática e inmediata, alivianando así las tareas más repetitivas y permitiendo a la empresa encauzarse hacia otras áreas de mejora. Los resultados de la evaluación demuestran la aceptación de este tipo de interacción y la apreciación de valor en la experiencia del servicio para los usuarios del hotel.es_MX
dc.language.isoenges_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/au.2023.3645es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 33 (2023)es_MX
dc.titleDesign, development, and evaluation of a chatbot for hospitality services assistance in Spanishes_MX
dc.title.alternativeDiseño, desarrollo y evaluación de un chatbot en español para asistencia de servicios de hoteleríaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/49296es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/1es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/12es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/1203es_MX
dc.subject.keywordsChatbots (artificial intelligence software)en
dc.subject.keywordsGuestsen
dc.subject.keywordsTourismen
dc.subject.keywordsSpanishen
dc.subject.keywordsChatbots (software de Inteligencia Artificial)es_MX
dc.subject.keywordsHuéspedeses_MX
dc.subject.keywordsTurismoes_MX
dc.subject.keywordsEspañoles_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoMIGUEL ANGEL ALVAREZ CARMONAes_MX
dc.creator.threeANGEL RAMON ARANDA CAMPOSes_MX
dc.creator.idtwoinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/482774es_MX
dc.creator.idthreeinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/267788es_MX
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