Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/820
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorARLET RODRIGUEZ OROZCOes_MX
dc.date2018-11-15-
dc.date.accessioned2019-06-14T05:37:36Z-
dc.date.available2019-06-14T05:37:36Z-
dc.date.issued2018-11-15-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/820-
dc.description.abstractEl desafío de la integración atraviesa el compromiso asumido en la investigación científica y la formación universitaria como vértices del quehacer académico. La conjugación de esfuerzos en un proyecto de intervención comunitaria derivada de la iniciativa integración y sustentabilidad, hizo posible dilucidar varios mecanismos relacionantes y sistémicos de la dinámica socioambiental. La contextualización, el proceso e interacciones y la participación se articulan como principios de carácter sociopedagógico en el Método Sintético para la Integración Transdisciplinaria de la Praxis Socioambiental (Msitps). El objetivo de este artículo es presentar los elementos empíricos, las argumentaciones, las categorías, los principios epistemológicos y la ruta nuclear que le dan sustento, del estudio de caso realizado en poblaciones de la Cuenca del Lago de Zirahuén, con la intención de contribuir en el desarrollo curricular y en la reflexión de la praxis socioambiental a través de una proposición metodológica de investigación vinculada a la formación técnica universitaria.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttp://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/1544-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria. Multidisciplinary Scientific Journal. Vol 28 No 5 (2018)-
dc.sourceISSN: 2007-9621-
dc.titleSíntesis transdisciplinaria en la integración de la praxis socioambiental.: Método en un estudio de casoes_MX
dc.title.alternativeTransdisciplinary synthesis in the integration of social and environmental praxis: A method in a case studyen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/38393es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/6es_MX
dc.subject.keywordsIntegraciónes_MX
dc.subject.keywordsTransdisciplinariedades_MX
dc.subject.keywordsSustentabilidades_MX
dc.subject.keywordsPraxis socioambientales_MX
dc.subject.keywordsSíntesises_MX
dc.subject.keywordsIntegrationen
dc.subject.keywordsTransdisciplinarityen
dc.subject.keywordsSustainabilityen
dc.subject.keywordsSocial and environmental praxisen
dc.subject.keywordsSynthesisen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishThe challenge of integration crosses the commitment made in scientific research and university education as vertices of academic work. The combination of efforts in a community intervention project derived from the integration and sustainability initiative made it possible to elucidate several related and systemic mechanisms of social and environmental dynamics. The contextualization, the process and interaction, and the participation are articulated as early socio-pedagogical principles in the Synthetic Method for Transdisciplinary Integration of Social and Environmental Praxis (Msitps, for its acronym in Spanish). The aim of this paper is to present the empirical evidence, the arguments, the categories, the epistemological principles and the nuclear route that support the case study conducted in populations of the Cuenca del Lago Zirahuen, contributing to curriculum development and reflection of the socio-environmental practice through a methodological research proposal linked to university technical training.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1544-Article Text-35259-1-10-20181115.pdf788.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.