Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/6634
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorVíctor Hugo Robles Franciaes_MX
dc.date.accessioned2022-08-29T14:37:26Z-
dc.date.available2022-08-29T14:37:26Z-
dc.date.issued2022-05-11-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/6634-
dc.description.abstractThis paper analyzes the effectiveness of an intervention to improve moral competence in university students. The intervention was carried out through deliberation on emotional dilemmas, perception, and communication of moral emotions by participants. The research design was quasi-experimental, adopting a pretest-posttest design. The control and experimental groups were made up of 26 students. The moral competence of all participants was evaluated using the emotional moral competence index (EMCI). The participants in both groups were chosen based on a very low level of moral competence, an average value (EMCI = 20) below population mean (EMCI Mean = 31.8; EMCISD = 11.8). The effectiveness of the intervention was assessed using the difference between the means and the univariate linear regression analysis of the two groups. The results of the experimental group showed significant values and important effects in the increase of moral competence after the intervention.en
dc.language.isoenges_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/au.2022.3490-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 32 (2022)es_MX
dc.titleImprovement of moral competence in university students: An intervention through moral emotionsen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/68391es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/4es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/61-
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/6106-
dc.subject.keywordsCompetenceen
dc.subject.keywordsEmotional moral balanceen
dc.subject.keywordsEmotional moral dilemmasen
dc.subject.keywordsCompetenciaes_MX
dc.subject.keywordsEquilibrio moral emocionales_MX
dc.subject.keywordsDilemas morales emocionaleses_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoAdriana Mariela de la Cruz Caballeroes_MX
dc.creator.threeJUDITH BANDA GUZMANes_MX
dc.creator.fourVíctor Adrián Robles Ramoses_MX
dc.creator.idtwoinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/466334es_MX
dc.creator.idthreeinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/318618es_MX
dc.creator.idfourinfo:eu-repo/dai/mx/orcid/0000-0003-3949-7176es_MX
dc.description.abstractEnglishEste artículo analiza la efectividad de una intervención para el mejoramiento de la competencia moral en estudiantes universitarios. La intervención se realizó por medio de la deliberación sobre dilemas emocionales, la percepción y la comunicación de emociones morales por parte de los participantes. El diseño de la investigación fue cuasiexperimental, adoptando un diseño pretest-postest con grupo control. Los grupos de control y experimental estuvieron conformados por 26 estudiantes. Se evaluó la competencia moral de todos los participantes mediante el índice de competencia moral emocional (ICME). Los participantes se eligieron a partir de un nivel de competencia moral muy bajo, un valor promedio (ICME = 20) debajo de la media (MICME = 31.8; DEICME = 11.8). La efectividad de la intervención se evaluó mediante la diferencia entre medias y el análisis univariante de regresión lineal de los dos grupos. Los resultados del grupo experimental mostraron valores significativos y efectos importantes en el incremento de la competencia moral después de la intervención.es_MX
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ROBLES FRANCIA en.pdf546.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.