Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/6620
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorJAVIER DAMIAN SIMONes_MX
dc.date.accessioned2022-08-26T20:13:46Z-
dc.date.available2022-08-26T20:13:46Z-
dc.date.issued2022-04-06-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/6620-
dc.description.abstractLa atención a las necesidades de la sociedad es una de las finalidades de la formación universitaria. El objetivo de este trabajo es describir las limitantes en el desarrollo de propuestas de proyectos productivos en zonas rurales presentadas por estudiantes de noveno semestre de una carrera de negocios, en la Universidad del Papaloapan, un análisis poco frecuente en el área de estudio. Se encontraron limitantes para identificar ideas de proyectos productivos rurales debido al tipo de formación académica de los estudiantes la cual es distinta al sector rural e indígena, aunado a un escaso interés de autoridades municipales y responsables de organismos públicos relacionados con los proyectos productivos; el poco interés se ve reflejado en la informalidad de los tiempos, incumplimiento de acuerdos y crítica a las propuestas presentadas. Se concluye que la universidad, antes de involucrar a los estudiantes en este tipo de actividades, debe habilitar a los profesores en este tema y establecer vínculos entre los diversos agentes públicos para permitir aportes estudiantiles importantes a las comunidades de origen.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/au.2022.3298-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 32 (2022)es_MX
dc.titleDesarrollar proyectos productivos en zonas rurales e indígenas del Estado de Oaxaca: Experiencias estudiantileses_MX
dc.title.alternativeDeveloping productive projects in rural and indigenous areas of the state of Oaxaca: Student experiencesen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/258768es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/63-
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/6311-
dc.subject.keywordsRelación escuela-comunidades_MX
dc.subject.keywordsEstudiantes universitarioses_MX
dc.subject.keywordsProyecto de educaciónes_MX
dc.subject.keywordsParticipación comunitariaes_MX
dc.subject.keywordsSchool-community relationshipen
dc.subject.keywordsUniversity studentsen
dc.subject.keywordsEducational projectsen
dc.subject.keywordsCommunity participationen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishMeeting the demands of a society is one of the purposes of university training. The objective of this work is to describe the limitations in the development of proposals for productive projects in rural areas, presented by students of the ninth semester of a major in business at the Papaloapan University, a rare analysis in the study area. Limitations were found in identifying ideas for productive projects in rural contexts due to the students’ academic training, wich is different to rural and indigenous sector, coupled with little interest on the part of municipal authorities and heads of public agencies related to productive projects; such low interest is reflected on the lack of punctuality in the times, failure to comply with agreements, and strong criticism of the proposals presented. It is concluded that the university, before involving students in this type of activities, must train teachers in this subject and establish links between the various public agents to allow students from their business profile to make contributions to their home communities.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DAMIAN SIMON.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.