Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5866
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorDiana Alejandra Méndez Rojases_MX
dc.date.accessioned2022-03-22T01:06:01Z-
dc.date.available2022-03-22T01:06:01Z-
dc.date.issued2021-06-29-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5866-
dc.description.abstractEl artículo expone los resultados de una investigación centrada en el estudio de las trayectorias de los guatemaltecos que, apoyados por el Programa de Becas de la Fundación Rockefeller, cursaron capacitaciones avanzadas o estudios de posgrado en ciencias agrícolas en México, entre 1949 y 1976. Desde el mirador de la historia del intercambio académico, en clave transnacional, se propone que la agricultura fungió como un puente que, a través de los itinerarios de los becarios, unió dos procesos: la profesionalización de la enseñanza agrícola en México y la profesionalización de la investigación agrícola en Guatemala. Se argumenta, además, que ambos procesos formaron parte del despliegue de la revolución verde en América Latina. Esta indagación se fundamentó en la consulta de fuentes primarias, hemerografía y entrevistas.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/orhi.vi13.175-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceOficio. Revista de Historia e Interdisciplina, año 7, número 13, julio-diciembre 2021es_MX
dc.titleLa agricultura como puente. Becarios guatemaltecos de la Fundación Rockefeller en México: un viaje de ida y vuelta, 1949-1976es_MX
dc.title.alternativeAgriculture as a Bridge. Guatemalan Fellows of The Rockefeller Foundation in Mexico: A Round Trip, 1949-1976en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/orcid/0000-0001-9305-9412es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/4es_MX
dc.subject.keywordsIntercambio académicoes_MX
dc.subject.keywordsBecarioses_MX
dc.subject.keywordsFundación Rockefelleres_MX
dc.subject.keywordsCiencias agrícolases_MX
dc.subject.keywordsRevolución verdees_MX
dc.subject.keywordsAcademic exchangeen
dc.subject.keywordsAgricultural sciencesen
dc.subject.keywordsGreen revolutionen
dc.subject.keywordsRockefeller Foundationen
dc.subject.keywordsScholarship holderen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishThe article presents the results of an investigation focused on the study of the trajectories of Guatemalans who, supported by the Rockefeller Foundation Fellowship Program, completed advanced training or postgraduate studies in agricultural sciences in Mexico. From the viewpoint of the history of academic exchange, in a transnational key, it is proposed that agriculture served as a bridge that, through the itineraries of the fellowship holders, united two processes: the professionalization of agricultural education in Mexico and the professionalization of agricultural research in Guatemala. It is also argued that both processes were part of the deployment of the Green Revolution in Latin America. This research was based on consulting primary sources, newspapers and interviews.en
Appears in Collections:Revista Oficio de Historia e Interdisciplina



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.