Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5146
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorJosé Ramírez-Martínezes_MX
dc.date.accessioned2021-07-08T19:19:28Z-
dc.date.available2021-07-08T19:19:28Z-
dc.date.issued2021-07-07-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5146-
dc.description.abstractEl presente trabajo describe las características de consumo audiovisual de un grupo de secundaria pública general en la Ciudad de México bajo el fundamento teórico del capital cultural de Bourdieu (1993, 2011). Para ello, se recurrió a un enfoque cualitativo desde una perspectiva microetnográfica, a partir de una subdimensión denominada consumo cultural audiovisual. Los resultados muestran que la subdimensión propuesta permite explorar el tipo de contenidos que consumen y que, en este caso, corresponden con su edad de acuerdo al sistema de clasificaciones del Estado mexicano. De igual forma, se encuentra que los participantes han sustituido el consumo de contenidos de televisión abierta y de paga por las plataformas de streaming. Se concluye que los contenidos audiovisuales pudieran proveer de orientaciones académicas, lúdicas, informativas y actitudinales en los estudiantes y que la institución escolar debe hacer mayor énfasis en el currículo para atender este nuevo consumo audiovisual.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttp://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/3127-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 31 (2021)es_MX
dc.titleConsumo cultural audiovisual en un grupo de secundaria de la Ciudad de México. Implicaciones simbólico-materialeses_MX
dc.title.alternativeAudiovisual cultural consumption in a secondary school group in Mexico City. Symbolic-material implicationsen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/orcid/0000-0001-8021-0654es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/4es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/58es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5801es_MX
dc.subject.keywordsTransmisión directaes_MX
dc.subject.keywordsConsumo Cultural Audiovisuales_MX
dc.subject.keywordsPierre Bourdieu. Capital Culturales_MX
dc.subject.keywordsEscuelas Secundarias - México (Ciudad)es_MX
dc.subject.keywordsEdad - Sistemas de clasificación - Méxicoes_MX
dc.subject.keywordsInternet - Contenidos audiovisualeses_MX
dc.subject.keywordsStreamingen
dc.subject.keywordsAudiovisual Cultural Consumptionen
dc.subject.keywordsPierre Bourdieu. Cultural capitalen
dc.subject.keywordsSecondary Schools - Mexico (City)en
dc.subject.keywordsAge - Classification systems - Mexicoen
dc.subject.keywordsInternet - Audiovisual contenten
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishThis paper describes the audiovisual consumption characteristics of a general public secondary school group in Mexico City from the theoretical foundation of Bourdieu's (1993, 2011) cultural capital. To do this, a qualitative approach was used from a microethnographic perspective, from a subdimension called audiovisual cultural consumption. The results show that the proposed subdimension allows to explore the type of content participants consume and that, in this case, the content corresponds to participants’ age according to the classification system of the Mexican state. In the same way, it was found that the participants have substituted the consumption of free and pay-television content for streaming platforms. It is concluded that audiovisual content could provide academic, recreational, informative, and attitudinal guidance to students and that the school institution should place greater emphasis on the curriculum to meet this new audiovisual consumption.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Consumo cultural audiovisual en un grupo de secundaria de la Ciudad de México.pdf367.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.