Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5125
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorEdel José Fresneda Camachoes_MX
dc.date.accessioned2021-06-11T16:36:45Z-
dc.date.available2021-06-11T16:36:45Z-
dc.date.issued2021-02-17-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5125-
dc.description.abstractEn este artículo se analizan las emisiones de CO2 producidas por el transporte aéreo de pasajeros en un destino turístico con una alta dependencia a estos vuelos. Este indicador se asume como sustantivo para medir, en condiciones similares de desenvolvimiento, a) el alcance ecológico de este tipo de desarrollo al nivel regional y b) la sustentabilidad a nivel local. Con este propósito, se analizan los vuelos nacionales e internacionales realizados hacia y desde Cancún en el periodo 2014-2016. Así, la discusión versa sobre cómo la dependencia de este destino turístico hacia el transporte aéreo de pasajeros para satisfacer la oferta turística, que en el caso específico de análisis ha tenido un incremento en la frecuencia y distancia total de los vuelos, está provocando altos niveles de emisión de CO2, con un posible impacto medioambiental relevante en la degradación de ecosistemas vecinos y en el ámbito internacional.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttp://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/2519es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 31 (2021)es_MX
dc.titleEl Transporte aéreo como indicador para medir la sustentabilidad turística: El caso de Cancún en Quintana Rooes_MX
dc.title.alternativeAir transport as an indicator to assess tourism sustainability: The case of Cancun in Quintana Rooen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/334230es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/1es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/33es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/3308es_MX
dc.subject.keywordsEmisiones de CO2es_MX
dc.subject.keywordsTransportación aéreaes_MX
dc.subject.keywordsTurismo sustentablees_MX
dc.subject.keywordsInfluencia del crecimientoes_MX
dc.subject.keywordsCancún, Q. R.es_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoANA MARIA VALENZUELA MUÑIZes_MX
dc.creator.idtwoinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/41500es_MX
dc.description.abstractEnglishIn this paper, the flights CO2 emissions are analyzed in a touristic destination which is highly dependable on passenger air transport. It is assumed that, under similar development conditions, transportation emissions are an important factor to assess the extension of the ecological hinterland in a tourist destination as well as local and global aspects of sustainability. To this end, national and international flights to Cancun between 2014 and 2016 are analyzed. By doing so, a general insight within this paper is that this tourist destination is provoking a high level of CO2 emissions, representing an impact in ecosystem degradation according to the discussed consequences of CO2 concentration in the atmosphere. This impact is not only local, but also international, when the customer's demand is fulfilled with national and international flights, whose frequency and total distance is increased in the same period.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.