Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/4701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorOctavio Enrique Tavares Romero-
dc.date.accessioned2021-04-28T16:21:52Z-
dc.date.available2021-04-28T16:21:52Z-
dc.date.issued2017-12-30-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/4701-
dc.description.abstractEl compositor mexicano Mario Ruiz Armengol (1914-2002), desarrolló un total de 19 danzas en las que incluye elementos rítmicos y melódicos afrocubanos, tomados de las danzas cubanas de Ignacio Cervantes(1847-1905). Este trabajo contrasta la partitura de la danza “Tres Golpes” de Cervantes con la danza no. 7 de Armengol, en la cual se verifica hasta qué punto el compositor mexicano emplea un desarrollo temático de elementos rítmicos y melódicos inusitado en el que despliega un virtuosismo que enriquece de manera significativa en la influencia musical en su tiempo, como podrán verificase en el desarrollo analítico del trabajo y su interpretaciónes_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttp://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/2187-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceJóvenes en la Ciencia: Verano de la Investigación Científica. Vol. 3, Num 2 (2017)es_MX
dc.titleLa influencia de la danza cubana en compositores latinoamericanoses_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5es_MX
dc.subject.keywordsDanzaes_MX
dc.subject.keywordsCompositoreses_MX
dc.subject.keywordsAnálisises_MX
dc.subject.keywordsInterpretaciónes_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoJUAN HUGO BARREIRO LASTRA-
dc.creator.idtwoinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/350716es_MX
dc.description.abstractEnglishThe Mexican composer Mario Ruiz Armengol (1914-2002), developed a total of 19 dances in which it includes Afro-Cuban rhythmic and melodic elements, taken from the Cuban dances of Ignacio Cervantes (1847-1905). This work contrasts the score of the dance "Tres Golpes" by Cervantes withArmengol’s 7thdance, in which it is verified to what extent the Mexican composer employs a thematic development of rhythmic and melodic elements unusual in that it exhibits a virtuosity that enriches in a significant way in the musical influence in its time, as they could be verified in the development analysis of the work and its interpretation-
Appears in Collections:Revista Jóvenes en la Ciencia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La influencia de la danza cubana en compositores latinoamericanos.pdf727.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.