Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1911
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorLuceli Patiño de Peñaes_MX
dc.date.accessioned2020-05-22T15:16:22Z-
dc.date.available2020-05-22T15:16:22Z-
dc.date.issued2013-09-13-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1911-
dc.description.abstractA study was developed from the research paper Study of academic mortality, pedagogical strategies, and dropout on dropout levels in Colombia and Latin America in order to identify factors that in some way affect increased dropout, such as admissions exams, vocational guidance, economics, and personal difficulties. We also identified the elements of greatest convergence: causes of dropping out, economic difficulties, students’ personal and family histories, secondary education, and, to a lesser degree, suggested strategies that can be used by universities. Therefore, we can conclude that despite the great diversity of studies, the shortcoming lies in the lack of effective policies curtailing university dropout and lack of support for regional education policies to integrate university, society and Statees_MX
dc.description.abstractEn el marco del Estudio de la mortalidad académica, estrategias pedagógicas y deserción, se desarrolló una investigación sobre niveles de deserción en Colombia y Latinoamérica para identificar los factores que inciden. Se encuentra que los exámenes de ingreso, la orientación vocacional, la economía y los problemas personales presentan mayor rele-vancia. Así, se identifican elementos de mayor convergencia, como causas de deserción, dificultades económicas, historia personal y familiar de los estudiantes, educación media y estrategias que puedan ser usadas por universidades. Se concluye que, aunque existe interés y diversidad en los estudios encontrados, la falencia yace en la ausencia de políticas efectivas que frenen la deserción y en la falta de apoyo a las políticas educativas regionales para integrar a la universidad, la sociedad y el Estado-
dc.language.isoenges_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/au.2013.468-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 23 Num 4 (2013)es_MX
dc.titleReview of some studies on university student dropout in Colombia and Latin Americaes_MX
dc.title.alternativeRevisión de algunos estudios sobre la deserción estudiantil universitaria en Colombia y Latinoamérica-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/4es_MX
dc.subject.keywordsDropoutes_MX
dc.subject.keywordsEducation policieses_MX
dc.subject.keywordsDetermining factorses_MX
dc.subject.keywordsPoints of convergencees_MX
dc.subject.keywordsDeserción escolares_MX
dc.subject.keywordsPolíticas educativases_MX
dc.subject.keywordsFactores determinanteses_MX
dc.subject.keywordsPuntos convergenteses_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoAngélica María Cardona Pérez-
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Review of some studies on university student dropout in Colombia and Latin America.pdf622.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.