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dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.contributor.authorBeatriz A. Díaz-Torres-
dc.contributor.authorGabriel Medrano-Donluca-
dc.contributor.authorTRINIDAD QUIZAN PLATA-
dc.contributor.authorJULIAN ESPARZA ROMERO-
dc.creatorRene Urquidez Romero-
dc.date.accessioned2020-04-30T09:04:27Z-
dc.date.available2020-04-30T09:04:27Z-
dc.date.issued2017-05-20-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1729-
dc.description.abstractLa epidemia de obesidad infantil ha motivado la implementación de intervenciones en actividad física. El objetivo de este estudio fue conocer el efecto de una intervención edu-cativa sobre el patrón y los conocimientos de actividad física (AF) en niños en edad escolar de 6 – 8 años del norte de México. Se empleó un diseño clínico aleatorizado y controlado. Participaron 6 escuelas primarias: 3 escuelas de intervención (n = 80) y 3 de no interven-ción (n = 79). Se evaluó su antropometría (peso, talla e IMC/edad) y se registró el tipo y frecuencia semanal de la práctica de AF, antes y después de la intervención. Los grupos no mostraron diferencias antropométricas al inicio del programa. Los niños asignados a la inter-vención no solo mejoraron su conocimiento sobre AF recreativa (p = 0.03), sino que también incrementaron la práctica de caminar (+23%), bailar (+19%) y jugar futbol (+19%) (p ≤ 0.05). El programa educativo tuvo un efecto positivo sobre la participación y el conocimiento de las actividades recreativas de los niñoses_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttps://doi.org/10.15174/au.2017.1226-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria: Multidisciplinary Scientific Journal. Vol. 27, No 2 (2017)es_MX
dc.titlePromoción de la actividad física en niños del norte de México: efectividad de una intervención educativaes_MX
dc.title.alternativePhysical activity promotion in children from northern Mexico: effectiveness of an early educational intervention program-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/202965es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/3es_MX
dc.subject.keywordsActividad físicaes_MX
dc.subject.keywordsNiñoses_MX
dc.subject.keywordsIntervenciónes_MX
dc.subject.keywordsEducativaes_MX
dc.subject.keywordsEstilo de vidaes_MX
dc.subject.keywordsObesidad infantiles_MX
dc.subject.keywordsPhysical activity-
dc.subject.keywordsChildren-
dc.subject.keywordsEarly-
dc.subject.keywordsIntervention education-
dc.subject.keywordsLifestyle-
dc.subject.keywordsChildhood obesity-
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.creator.twoDaniela Ramírez-Neri-
dc.creator.threeARNULFO RAMOS JIMENEZ-
dc.creator.fourALEJANDRA RODRIGUEZ TADEO-
dc.creator.fiveAbraham Wall Medrano-
dc.creator.idthreeinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/79409es_MX
dc.creator.idfourinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/101246es_MX
dc.creator.idfiveinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/214679es_MX
dc.contributor.idoneinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/35825-
dc.contributor.idtwoinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/33968-
dc.description.abstractEnglishThe childhood obesity epidemic has motivated the implementation of physical activity (PA) intervention programs. The aim of this study was to determine the effect of an education-al intervention program on the pattern and knowledge of physical activity in 6 – 8 year old school children in northern Mexico. A randomly controlled clinical design was employed, involving 6 elementary schools: 3 schools running the intervention program (n = 80) and 3 controls (n = 79). Anthropometry (weight, height and BMI/age) was evaluated, and the type and frequency of weekly practice of PA was recorded before and after the intervention. Anthro-pometric measurements were similar among all the groups at the beginning of the program. Children assigned to the intervention not only improved their knowledge about recreational PA (p = 0.03) but also increased their practice of walking (+23%), dancing (+19%), and play-ing soccer (+19%), (p ≤ 0.05). The educational program had a positive effect on participation and knowledge of the recreational activities of children-
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